Технології відіграють життєво важливу роль у нашому повсякденному житті. За статистикою, кожна третя дитина вчиться користуватися мобільним телефоном або планшетом перш ніж починає говорити: 29% дітей починають користуватися гаджетами ще в ранньому віці, а 70% – повністю освоюють їх до молодшого шкільного віку.
Із одного боку, це добре, бо помірне використання гаджетів позитивно позначається на розвитку дитини. Це насамперед поліпшення моторики рук, розвиток когнітивних навичок, а розвивальні ігри допомагають дітям добре вчитися.
Утім, у будь-якої медалі завжди два боки. Адже надмірне використання гаджетів прирівнюється до залежності. Наслідки варіюються між психічними, фізичними й емоційними проблемами.
Психолог із Чернігова Катерина Мозгова каже, що на збільшення часу, який діти і підлітки проводять у гаджетах, особливо вплинули пандемія COVID-19, а потім початок повномасштабного вторгнення рф в Україну.
«Спершу це було продиктоване обмеженнями у зв’язку з поширенням епідемії, а потім війна внесла свої зміни у наше життя, і для відволікання дитячої психіки від травматичних подій дорослі «закривали очі» на велику кількість часу, яку діти використовували для віртуальних ігор, спілкування тощо.
Отже, проблемі «зависання» дітей у гаджетах уже понад три роки (а в деяких родинах ще більше), і на це я насамперед хочу звернути увагу батьків і дорослих. Хоч як би ми хотіли швидше виправити ситуацію, ми маємо визнати, що це доволі складно, з огляду на міцні нейронні зв’язки, що сформувалися в дітей за цей час. Діти звикли за допомогою телефона заспокоюватися, займати свій час (а ми знаємо, як можна провести цілий день у телефоні), вчитися, спілкуватися з друзями, заводити знайомства тощо», – зазначає психолог.
Вона запропонувала алгоритм дій, якого варто дотримуватися у виниклій ситуації.
Водночас Катерина Мозгова особливо звернула увагу на те, що з дитиною варто домовлятися, а не наказувати, що і як їй робити. Важливо самому бути прикладом для дитини. Головна небезпека гаджетів – саме в розважальних програмах та іграх, а не у використанні гаджетів з освітньою метою. У використанні гаджетів важливі перерви і часові норми позаурочної діяльності «в гаджеті» в усіх можуть відрізнятися.
Однак психолог наголошує, що є загальновизначені спеціалістами норми часу за один сеанс:
- діти 4-5 років – не більше як 15 хвилин
- 6 років – 20 хвилин
- 7-9 років – 30 хвилин
- 10-12 років – 40 хвилин
- 13-14 років – 50 хвилин.
Дітям від двох до п’яти років не рекомендується проводити більш ніж одну годину на день за екранами для розваги, а дітям від 5 до 14 років – не більше як дві години.
«Пам’ятайте, саме ви – найкращі батьки для вашої дитини і саме ви маєте нести відповідальність за наповненість дня дитини», – наголошує Катерина Мозгова.
Спілкувалась Ірина Осташко
Фото Катерини Мозгової та з інтернету